Dieta South Beach - forum dyskusyjneSouth Beach

Forum dyskusyjne na temat diety south beach (plaż południa).

Nie jesteś zalogowany.

#1 2007-01-15 18:40:26

blue
Administrator
Zarejestrowany: 2006-12-27
Posty: 5927
Reputacja :   128 

Efekt jojo

Efekt jo-jo

artykuł dr. n. med. Magdaleny Białkowskiej z Instytutu Żywności i Żywienia

Efektem jo-jo nazywamy wahania masy (wagi) ciała polegające na następującym kolejno po sobie chudnięciu i tyciu. Jeżeli w ciągu 5 lat takie wahania u otyłego przekraczają 5%, a nie są wyższe niż 10%, wówczas stwierdzamy efekt jo-jo. Natomiast gdy wahania wagi przekraczają 10%, mamy do czynienia z bardzo nasiloną formą tego efektu.

Otyłość to olbrzymi problem współczesnej cywilizacji. Wiadomo, że zwiększa ona ryzyko zachorowania na wiele schorzeń, które eliminują z czynnego życia zawodowego i przyczyniają się do przedwczesnych zgonów.

Miliony osób na całym świecie przechodzi liczne kuracje odchudzające i przyjmuje środki wspomagające ten proces. Nawet dzieci i młodzież - często niepotrzebnie - stosują różne diety i ograniczenia w jedzeniu. Na przykład w Szwecji 7-letnie dziewczynki przyznają, że odchudzały się lub odchudzają. Wśród nastolatek amerykańskich aż 50% uważa się za otyłe (faktycznie co czwarta jest otyła), z kolei aż 79% studentek australijskich chciałoby ważyć mniej.

Jak wynika ze statystyk dotyczących odchudzania każdy otyły ma za sobą jedną, kilka lub więcej kuracji odchudzających. W ich wyniku otyli tracą kilka czy kilkanaście kilogramów, po czym niestety bardzo często ponownie tyją. Z moich obserwacji wynika, że po 2 latach od zakończenia leczenia ambulatoryjnego połowa pacjentów utrzymuje masę ciała uzyskaną w wyniku przeprowadzonej kuracji odchudzającej, natomiast pozostali tyją. Wiadomo też, że po 5 latach ponad 80% osób ponownie tyje, po czym podejmuje nową próbę odchudzania.

Nasuwa się tu oczywiście pytanie, czy owe częste zmiany masy ciała mają jakieś konsekwencje zdrowotne. Medycyna podjęła już ten temat.

Wieloletnie badania prowadzone w amerykańskim miasteczku Framingham wykazały, że wahania wagi ciała zarówno u kobiet, jak i mężczyzn mają wpływ na wzrost umieralności w ogóle oraz na zachorowalność i umieralność z powodu choroby wieńcowej serca.

W badaniu MRFIT (Multiple Risk Factor Intervention Trial) stwierdzono, że wspomniany efekt jo-jo zwiększa ryzyko choroby wieńcowej serca. Obserwacje te dotyczyły zarówno osób palących papierosy, jak i niepalących.

Podobne wyniki osiągnięto w badaniu Western Electric Study. Obserwowano tu przez 25 lat około 2000 mężczyzn. Do badań zakwalifikowano tych, którzy w 1957 r. mieli 40-56 lat. Podzielono ich na 3 grupy: pierwsza to ci, u których zmiana masy ciała w ciągu 5 lat wynosiła 10%, druga to osoby, które stopniowo tyły i trzecia - mężczyźni, u których wahania masy ciała wynosiły poniżej 5% (uznano, że mieli oni stabilną masę ciała). Okazało się, że umieralność z powodu choroby wieńcowej serca w ciągu 25 lat obserwacji wynosiła: u osób ze znacznymi wahaniami masy ciała - 25% (grupa I), w przypadku mężczyzn ze stałym wzrostem masy ciała - 15% (grupa II), a u ludzi ze stabilną masą ciała - 14% (grupa III). Z kolei umieralność z powodu raka wynosiła w grupie I - 7,1%, w grupie II - 13,5%, a w grupie III - 5,6%.

Obserwacje Western Electric Study wykazały więc, że wahania masy ciała zwiększają ryzyko choroby wieńcowej, natomiast mają nieznaczny wpływ na zachorowalność na nowotwory. Z kolei stały wzrost wagi ciała bardzo nasila ryzyko powstania raka, a mniejszą rolę odgrywa tu efekt jo-jo.

Podobne rezultaty dały badania prowadzone w G�teborgu. Dowiedziono bowiem, że wahania masy ciała mają wpływ na wskaźnik umieralności.

Warto jednak podkreślić, że nie ma wśród naukowców całkowitej zgodności w tej kwestii. I tak na przykład w badaniach Longitudinal Study of Ageing oraz Charleston Heart Study nie zaobserwowano istotnej zależności między efektem jo-jo a ryzykiem choroby wieńcowej serca.

Pomimo braku jednolitych poglądów na ten temat, efekt jo-jo, czyli częste zmiany w masie ciała, należy rozpatrywać w aspekcie zdrowotnym. Zwolennicy tej hipotezy uważają, że zwiększone w trakcie tycia spożycie tłuszczów zwierzęcych oraz powstawanie otyłości, szczególnie brzusznej, ma podstawowe znaczenie dla rozwoju zaburzeń metabolicznych (przemiany materii), które z kolei powodują wzrost liczby zgonów.

Kto jest zagrożony efektem jo-jo?

    * ludzie, w rodzinach których występuje otyłość;
    * stosujący niewłaściwe metody odchudzania.

Jak można zapobiec efektowi jo-jo?

I etap - właściwe odchudzanie

    * stosujmy wyłącznie racjonalne diety (opracowane na podstawie naukowych przesłanek);
    * chudnijmy od 0,5 do 1 kg tygodniowo.

II etap - utrzymanie wagi po schudnięciu

    * ograniczmy spożycie o ok. 400 kcal w stosunku do zapotrzebowania energetycznego;
    * pamiętajmy o aktywności ruchowej (codziennie 3-5 km marszu, co drugi dzień 30 min gimnastyki);
    * nie jedzmy przekąsek, nie stosujmy głodówek ani diet jednoskładnikowych.

"Żyjmy dłużej" 8 (siepień) 1998

http://www.xl-pozytywnie.pl/arch/jojomore.htm


170cm wink
http://straznik.dieta.pl/show.php/usmieszki.png_3misio.png_86_72.6_66.png
nowy start 14 października - nie ma zmiłuj...

Offline

 

#2 2007-01-15 18:42:31

blue
Administrator
Zarejestrowany: 2006-12-27
Posty: 5927
Reputacja :   128 

Re: Efekt jojo

Efekt jojo, czyli "wychodzenie" z diety
Witam kiedyś z 85 kg schudłam do 55. Byłam z siebie dumna! Teraz sytuacja się powtarza, nadal stosuję diety choć nie tak drakońskie i tyję bardzo szybko. Czy to jo jo? W dodatku planuję rzucić palenie. Czego powinnam sie wystrzegać i co robić? Aktualna waga 67 kg, wzrost 171cm, 24 lata. Gosia

Permanentne bycie na diecie odchudzającej powoduje, że organizm zaczyna się do tego stanu przyzwyczajać i przestaje reagować na kolejne zmniejszanie kaloryczności. Powoduje to obniżenie metabolizmu.
Aby uniknąć efektu jojo należy równie poważnie podejść do diety odchudzającej, jak i do wychodzenia z niej.
Podstawowym błędem osób, które borykają sie z problemem jojo jest to, iż bagatelizują okres zaraz po odchudzaniu. Skoro udało sie nam ładnie schudnąć, przez szereg wyrzeczeń, to teraz trzeba się wynagrodzić i zjeść to czego sobie przez czas diety odmawiałyśmy, czyli wrócić do jadłospisu sprzed odchudzania.
Twój organizm będąc przez dłuższy czas na diecie z ograniczeniem kalorycznym zmniejszył tempo przemian metabolicznych. Z tego względu zacznie gromadzić zapasy tłuszczu w obawie, że znowu zafundujesz mu niskokaloryczną dietę.
Jeśli uda Ci sie schudnąć, to zaplanuj sobie także wychodzenie z diety. Nie wzbogacaj więc gwałtownie swego menu. Zwiększaj kaloryczność jadłospisu o mniej więcej o 100-200 kcal tygodniowo. Jeśli przykładowo odchudzałaś się dietą 1000 kcal, to po miesiącu dojdziesz do 1600-1800 kcal. I tak staraj się jeść przez kolejny miesiąc. A potem? W te dni kiedy mało chodzisz, nie uprawiasz sportu, skomponuj sobie jadłospis dostarczający 1800-2000 kcal. W dni, kiedy jesteś aktywna fizycznie- możesz sobie pozwolić 2200 kcal.
W kwestii rzucania palenia należy wziąć pod uwagę kilka aspektów. Osoby, które przestają palić zwykle tyją. Bardzo często jest to spowodowane obniżeniem tempa metabolizmu. Często także zamiast papierosa sięgamy po jakieś przegryzki, żeby zająć czymś ręce. Kolejnym problemem jest fakt, iż po zaprzestaniu palenia zaczynamy lepiej odczuwać smaki, a jak nam jedzenie lepiej smakuje, to więcej zjadamy. Biorąc pod uwagę wszystkie te kwestie należy zwrócić większą uwagę na naszą dietę w trakcie rzucania palenia i po prostu się kontrolować. Na początek ze względu na wyżej wspomniane obniżenie metabolizmu należy nawet zmniejszyć ilość jedzenia oraz wyeliminować podjadanie między posiłkami. Dobrym sposobem jest przenieść „zainteresowania” z papierosów nie na jedzenie, ale np. na aktywność fizyczną. smile
Powodzenia,
Magdalena Jarzynka

http://kobieta.wp.pl/kat,50516,title,Efekt-jojo-czyli-wychodzenie-z-diety,wid,8498787,wiadomosc.html?ticaid=13265


170cm wink
http://straznik.dieta.pl/show.php/usmieszki.png_3misio.png_86_72.6_66.png
nowy start 14 października - nie ma zmiłuj...

Offline

 

#3 2007-02-02 10:27:43

blue
Administrator
Zarejestrowany: 2006-12-27
Posty: 5927
Reputacja :   128 

Re: Efekt jojo

Przechytrzyć jo-jo
Joanna Szulc

O mądrym odchudzaniu i umiejętności utrzymania szczupłej sylwetki rozmawiamyz dr Izabelą Tilszer, specjalistą medycyny estetycznej.

Pani doktor, dlaczego dręczy nas efekt jo-jo?

Bo odchudzamy się po to, by zmieścić się w bikini. Bo - żeby osiągnąć zamierzony efekt - szukamy cudownej diety, która obiecuje nam utratę np. sześciu kilogramów w trzy tygodnie. Mało interesuje nas w danym momencie, co będzie potem. A potem w sposób nieunikniony waga zaczyna wracać do wartości wyjściowych. Albo je przekracza. Tyjemy, więc znów zaczynamy myśleć o szybkim odchudzaniu. Problem w tym, że każde następne wahnięcie wagi coraz bardziej utrudnia nam zachowanie tej właściwej. Im częściej zaliczamy sekwencję "tyję - chudnę - tyję", tym bardziej rozchwiany staje się nasz metabolizm.

Na czym to polega?

Przy każdym kolejnym odchudzaniu organizm coraz bardziej się broni przed ograniczeniem dowozu kalorii. "Oszczędza" na czarną godzinę, magazynując zapasy tłuszczu. Dlatego zanim zaczniemy stosować dietę odchudzającą, musimy się zastanowić, czy są ku temu powody i jak się do tego zabrać. Osoba, której BMI mieści się w normie, nie powinna stosować rygorystycznych diet. Gdy po odchudzaniu zacznie jeść jak dawniej - przytyje. W jej przypadku trudno będzie jeszcze mówić o efekcie jo-jo, ale będzie to już sytuacja zagrożenia nadwagą w przyszłości.

Czy to prawda, że chudnąc, nie pozbywamy się komórek tłuszczowych, że one jedynie tracą swoją objętość?

Są dwa rodzaje otyłości - jeden spowodowany przyrastaniem ilości komórek tłuszczowych, drugi polegający na tym, że owe komórki znacznie zwiększają swoją objętość, wypełniają się trójglicerydami. Jeśli liczba komórek kiedyś wzrosła, nie da się jej zredukować. Mamy je już na zawsze, możemy jednak dbać o to, by zmniejszyły swoją objętość. Dlatego tak ważne jest, by nie fundować sobie co jakiś czas nadwagi, a potem jej nie zbijać, bo pozostajemy z bagażem skurczonych komórek tłuszczowych, które mogą - w chwili naszej słabości - znów urosnąć.

Która dieta szczególnie sprzyja jo-jo?

Ujęłabym to tak - efektowi jo-jo sprzyja nie sama dieta, ale niewłaściwe podejście do niej. Musimy pamiętać, że wszyscy jesteśmy na diecie: ja, pani, czytelnicy. Każdy stosuje dietę, nawet jeśli składa się ona z pizzy i hamburgerów. Wtedy jest dietą wybitnie niezdrową, ale też dietą. Niektórzy, żeby schudnąć, stosują dietę odchudzającą, ale gdy zakończą proces chudnięcia, nadal są na diecie, już innej, bogatszej. Dieta to sposób jedzenia na całe życie. Jeśli wybie-rzemy właściwy - nie spotka nas pułapka jo-jo.

No tak, ale co z odchudzaniem? Jak bezpiecznie zrzucić zbędny balast, a potem utrzymać wagę?

Po pierwsze - bezpieczne odchudzanie powinien poprowadzić lekarz. On wybierze optymalną dla nas dietę. W pierwszym okresie musi ona opierać się na reżimie kalorycznym. Trzeba jej przestrzegać rygorystycznie. Kalorii nie należy liczyć obsesyjnie, ale jednak trzeba zdawać sobie sprawę z tego, jakiej dawki energii dostarczają nam poszczególne produkty. Ten pierwszy etap to systematyczny spadek wagi. Kiedy jej wskazówka dojdzie do rozsądnej liczby, zaczyna się prawdziwe wyzwanie: normalne życie, prawidłowe odżywianie, umiejętne dawkowanie kulinarnych przyjemności tak, żeby waga nie zaczęła rosnąć.

Czy to możliwe - normalnie jeść i nie tyć?

Możliwe dla człowieka, który posiądzie wiedzę na temat żywienia. Rzecz w tym, że mamy błędne przekonania odnośnie do wielu produktów spożywczych. O ile dość dobrze potrafimy rozróżniać tłuszcze zdrowe (roślinne, nienasycone, tłuszcz rybi bogaty w kwasy omega 3) od niezdrowych (zwierzęcych, nasyconych), o tyle o węglowodanach przeważnie nie mamy pojęcia i potępiamy je wszystkie. A dobre, zdrowe węglowodany muszą być w diecie obecne.

Zdrowe, czyli jakie?

Pochodzące z ziaren z pełnego przemiału, nieprzetworzone, o niskim indeksie glikemicznym. Ale nie mam tu na myśli białej bułeczki posypanej łyżeczką otrąb ani barwionego karmelem na ciemno chleba. Zdrowe pieczywo to chleb na zakwasie zrobiony na bazie mąki razowej z ziaren raz przemielonych. Ale i taki chleb nie powinien być jedzony bez opamiętania! Niech to będzie jedna kromka dziennie popita jogurtem. Taki posiłek można potraktować jako zdrowe koło ratunkowe, gdy ssie głód, a my nie mamy czasu na lunch.

Brak czasu - to dla osoby dbającej o zdrowe odżywianie prawdziwy problem.

Tak, bo w pośpiechu łatwo zjeść coś zapychającego, ale niezdrowego, coś, co na dłuższą metę zaczyna odkładać się w postaci tkanki tłuszczowej i zafunduje nam efekt jo-jo. Dlatego próbującym utrzymać wagę po schudnięciu radzę, by mieli zawsze pod ręką gotowy zdrowy posiłek albo wiedzieli, jak mądrze zaspokoić głód.

To znaczy, że mam wszędzie chodzić z porcją sałaty?

To znaczy, że ma pani przewidzieć uczucie głodu i mieć zawsze pod ręką coś zdrowego do jedzenia. Jeśli ma pani rano wolną chwilę, można przygotować np. startą marchew z selerem i orzechami. Ale jeśli nie ma na to szans, najlepiej będzie nagły głód zaspokoić... "słoiczkiem"

dla niemowląt. Dziecięce odżywki (warzywno-mięsne i owocowe)

są zdrowe i sycące. Warto wiedzieć, że do polskich sklepów trafiają właśnie gotowe dania diety Montignac: posiłki o niskim indeksie glikemicznym, nieprzetworzone, idealne do podania na szybko.

A więc muszę planować swój dzień. Co jeszcze?

Nie tylko dzień, ale kilka dni naprzód. Na zakupy powinniśmy się wybierać, dokładnie wiedząc, co trzeba mieć w domu. Musi tam być zapas musli, kasz, warzyw, jogurtów 0 proc. tłuszczu (ale uwaga - nie 0 proc. cukru, bo taki jogurt będzie miał aspartam, ale normalną zawartość tłuszczu). Ale nie tylko dieta jest ważna - do utrzymania optymalnej wagi potrzebny jest ruch. Nie sport uprawiany wyczynowo, ale dwa-trzy razy w tygodniu godzinny szybki marsz. Namawiam do takiego ruchu nawet podczas powrotu z pracy. Jeśli siatki, które dźwigamy w obu rękach, będziemy naprzemiennie podnosić i opuszczać, zafundujemy sobie dodatkowy trening. Polecam także pływanie, rower, zajęcia aerobowe. Najważniejsza jednak - i w diecie, i w aktywności fizycznej - jest systematyczność. Nie chodzi o nagły zryw: nic nie jem, chodzę do siłowni, a potem odpuszczam sobie jakikolwiek reżim. Bo właśnie wtedy pojawia się efekt jo-jo. I tu dochodzimy do kwestii psychiki, która w procesie odchudzania odgrywa bardzo ważną rolę.

Czy sukces odchudzania zależy tylko od silnej woli?

Kluczową sprawą jest odpowiednie nastawienie do własnego wyglądu. Każdy z nas jest inny. Jeden ma szerokie biodra i mocne uda, a szczupłe ramiona, drugi zgrabne nogi, ale potężniejszy tułów. Są ludzie, którzy zawsze będą mieli grube kończyny, bo mają skłonność do otyłości limfatycznej. Nie zmienimy tego. Trzeba to zaakceptować tak jak kolor oczu. Nie ma co walczyć z naturą, ale warto jej pomóc poprzez utrzymywanie prawidłowej wagi i ćwiczenia, które mogą nieco ukształtować sylwetkę, choć jej drastycznie nie odmienią. Nie porównujmy siebie z innymi: przyjaciółką, aktorką, modelką. Postarajmy się tę osobę z lustra uczynić milszą dla oka.

http://serwisy.gazeta.pl/zdrowie/1,51220,3330383.html


170cm wink
http://straznik.dieta.pl/show.php/usmieszki.png_3misio.png_86_72.6_66.png
nowy start 14 października - nie ma zmiłuj...

Offline

 

#4 2015-02-17 14:16:20

lucja.dzwig
Nowy uczestnik
Zarejestrowany: 2015-01-20
Posty: 7
Reputacja :   

Re: Efekt jojo

Ja sama uważam że najlepsze efekty otrzymujemy regularnie ćwicząc może być nawet spacer z psem albo z myślami wieczorem przed snem
(ważne by energiczny / powolny trucht) od razu lepiej się zasypia. Dołączmy do tego lepsze nawykiżywieniowe:
-wywalić pieczywo
(jak już musisz to czarne)
-makarony kasze itd zastąpić gotowanymi warzywami
np. kalafior lub brokuły na parze
-surowe warzywa to świetne przekąski;
spróbujcie sobie zamiast batona czy coś podobnego wziąć do pracy/szkoły/uczelnie
np. marchewkę sałatkę z rzodkiewkami + pomidory (posypane bazylią) polać leciutko octem jabłkowym.
To nie jest takie trudne.
Sama korzystałam tylko z tabletek zielona kawa max na zmniejszenie łaknienia + żeby mnie coś trzymało na nogach aż wrócę do domu

Offline

 

#5 2015-04-03 13:41:52

ajoyna1
Nowy uczestnik
Zarejestrowany: 2015-04-03
Posty: 1
Reputacja :   

Re: Efekt jojo

Miliony osób na całym świecie przechodzi liczne kuracje odchudzające i przyjmuje środki wspomagające ten proces. Nawet dzieci i młodzież - często niepotrzebnie - stosują różne diety i ograniczenia w jedzeniu. Na przykład w Szwecji 7-letnie dziewczynki przyznają, że odchudzały się lub odchudzają. Wśród nastolatek amerykańskich aż 50% uważa się za otyłe (faktycznie co czwarta jest otyła), z kolei aż 79% studentek australijskich chciałoby ważyć mniej.


_______________________
http://www.solitairewithbuddies.com/

Ostatnio edytowany przez ajoyna1 (2015-12-07 18:15:17)


http://www.solitairewithbuddies.com/

Offline

 

#6 2015-05-19 14:47:17

czeslawex
Nowy uczestnik
Od: Warszawa
Zarejestrowany: 2015-05-19
Posty: 10
Reputacja :   
Serwis

Re: Efekt jojo

Heh kiedyś zacząłem kopenhaska ale potem przytrafił mi sie taki efekt jojo że nigdy wiecej big_smile


170cm/110kg Mam nadzieje że wkrotce schudne smile

Offline

 

#7 2016-02-01 08:42:46

Garzbers
Nowy uczestnik
Zarejestrowany: 2016-02-01
Posty: 1
Reputacja :   
Serwis

Re: Efekt jojo

Witam mam zamiar sobie właśnie teraz taką dietkę zrobić i też mnie martwi efekt jojo nie wiem co z tym zrobić.


dietetyk wrocław - skorzystaj z naszej oferty.

Offline

 

#8 2016-06-21 14:25:32

marin
Nowy uczestnik
Zarejestrowany: 2016-06-20
Posty: 24
Reputacja :   

Re: Efekt jojo

Ciekawe informacje mogę tu znaleźć, dzięki


Jak wybielić zęby w domu - szybko i skutecznie

Offline

 

#9 2016-06-29 22:49:18

kotek_89
Nowy uczestnik
Zarejestrowany: 2016-04-25
Posty: 23
Reputacja :   

Re: Efekt jojo

Bardzo przydatny artykuł smile


Jak skutecznie schudnąć - coraz mniej czasu do lata

Offline

 

#10 2016-10-13 23:13:12

bounty
Nowy uczestnik
Zarejestrowany: 2016-10-13
Posty: 20
Reputacja :   

Re: Efekt jojo

Bardzo ciekawe artykuły smile


Afrykańskie Mango - jak schudnąć

Offline

 

Stopka forum

Powered by PunBB 1.2.14
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson

stat4u

 Reklama: Dieta24.org  Dieta kapuściana  Dieta grejpfrutowa  Psycholog rodzinny  Dieta 1000 kalorii