Dieta South Beach - forum dyskusyjneSouth Beach

Forum dyskusyjne na temat diety south beach (plaż południa).

Nie jesteś zalogowany.

#1 2007-01-15 00:38:54

sunlight
Moderator
Zarejestrowany: 2006-12-29
Posty: 688
Reputacja :   23 

Błonnik- warto troszke o nim wiedzieć.

WŁAŚCIWOŚCI

Podstawowe właściwości błonnika:

Pomaga w zaparciach, biegunce i bólach towarzyszących hemoroidom.

Błonnik wędruje przez cały przewód pokarmowy w stanie praktycznie niezmienionym. Jednakże wzdłuż całej drogi wchłania wodę, przez co zwiększa objętość masy kałowej i przyspiesza eliminację niestrawionych resztek. Ułatwia to regularne wypróżnienie się. Żywność zawierająca dużo błonnika pokarmowego pomaga zapobiegać zaparciom i bólom towarzyszącym hemoroidom, ponieważ zwiększa zawartość wody w kale, przez co  łatwiej go wydalić z organizmu.

Pomaga w walce z otyłością.

Błonnik pomaga zrzucić zbędne kilogramy, gdyż wchłania wodę, dzięki czemu pęcznieje i wypełnia żołądek, zmniejszając uczucie głodu, a także opóźniając moment, w którym pożywienie opuszcza żołądek.

Obniża poziom cholesterolu i trójglicerydów.

Błonnik rozpuszczalny (pektyny) jest rozkładany do trójkarboksylowych kwasów tłuszczowych, które odpowiadają za hamowanie biosyntezy cholesterolu w wątrobie. Dzięki swej  konsystencji wyłapuje i usuwa kwasy żółciowe z jelit. Ponieważ wątroba używa ich do produkcji cholesterolu, zatem gdy zostaną usunięte, obniża się poziom cholesterolu. Wydalanie kwasów żółciowych to główny sposób pozbywania się przez organizm nadmiaru cholesterolu, gdyż nie może on, tak jak inne tłuszcze zostać zmetabolizowany. Błonnik nierozpuszczalny obniża poziom trójglicerydów we krwi, przez co zmniejsza ryzyko miażdżycy.


Stabilizuje stężenie glukozy we krwi.

Błonnik opóźnia przemianę węglowodanów poprzez częściowe blokowanie dostępu glukozy do krwi, co z kolei zmniejsza wydzielanie insuliny i pomaga w utrzymaniu stabilnego poziomu cukru we krwi. Ponadto wydzielanie insuliny jest częściowo wywoływane i regulowane przez system hormonalny (żołądkowy peptyd hamujący GIP i enteroglukagon). Wzrost spożycia błonnika prowadzi do obniżenia poziomu hormonów.


Oczyszcza organizm z toksyn i metali ciężkich.

Błonnik rozpuszczalny i nierozpuszczalny  pomaga eliminować z organizmu toksyny, kwasy żółciowe, metale ciężkie (dzięki zdolnościom jonowymiennym wolnych grup karboksylowych) a nawet substancje rakotwórcze (np. poziom azotynów w organizmie skutecznie obniżają pektyny znajdujące się w jabłkach, porzeczkach i innych owocach, jeśli owoce te nie były nadmiernie opryskiwane).

Dodatkowe ważne informacje

Duża dawka błonnika może zmniejszyć skuteczność innych leków, np. doustnych środków antykoncepcyjnych i leków zmniejszających stężenie cholesterolu. Powinno zachować się 2  godzinny odstęp między posiłkiem a podaniem lekarstwa. 

Połykanie dużych ilości tabletek lub kapsułek zawierających błonnik może być niebezpieczne. Po zbyt małym nasyceniu wodą zwiększają one swą objętość i mogą utkwić w gardle lub w jelitach.

Rozpuszczalne składniki błonnika mogą ograniczać wchłanianie składników pokarmowych tj. żelazo, cynk i wapń.

Błonnik  w jelicie grubym wchłania wodę. Jeżeli nie ma wystarczającej ilości wody, stolec będzie twardy i gęsty, może też powodować zaparcia. Aby maksymalizować efekty błonnika i optymalizować eliminacją produktów ubocznych przemiany materii, powinno dostarczać się przynajmniej 2 litry wody dziennie. 

Nagłe dostarczenie organizmowi dużej dawki błonnika może wywołać wzdęcia i bóle brzucha. Dotyczy to zwłaszcza roślin strączkowych. U niektórych osób produkty zawierające dużo błonnika, szczególnie pszenne, mogą podrażnić żołądek.


ZAPOTRZEBOWANIE NA BŁONNIK

   W Polsce spożycie błonnika kształtuje się na poziomie 15 g dziennie. W społeczeństwach nieuprzemysłowonych, w Afryce spożycie błonnika wynosi około 60 gram na dobę. Efektem tego jest niska bardzo niska zachorowalność na choroby nowotworowe jelita grubego i odbytu. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca spożywanie 20-40 g błonnika dziennie.


http://straznik.dieta.pl/show.php/3pony.png_monster.png_63_56.2_50.png

Offline

 

#2 2007-01-15 00:44:30

sunlight
Moderator
Zarejestrowany: 2006-12-29
Posty: 688
Reputacja :   23 

Re: Błonnik- warto troszke o nim wiedzieć.

ZAWARTOŚĆ BŁONNIKA W ŻYWNOŚCI

   Duże rozbieżności w podawanych przez różnych autorów zawartościach błonnika pokarmowego w tych samych surowcach są spowodowane nie tylko zmiennością materiału roślinnego, ale także stosowaniem różnych metod oznaczania.

    Produkty pochodzenia zwierzęcego (mięso i naturalne przetwory, ryby,  mleko i naturalne przetwory, jaja) a także alkohole, masło, oleje i pozostałe produkty tłuszczowe nie zawierają błonnika pokarmowego.

Dotyczy zawartości w 100 gramach lub 100 mililitrach produktu

Produkt /Zawartość [g]
Kasze i ryż

Kasza jaglana 3,2
Kasza jęczmienna perłowa 6,2
Kasza jęczmienna pęczak 5,4
Kasza gryczana 5,9
Kasza manna 2,5
Ryż biały 2,4
Ryż brązowy 8,7

Makarony

Makaron bezjajeczny 2,7
Makaron dwujajeczny 2,6
Makaron czterojajeczny 2,8

Napoje

Sok ananasowy 0,1
Sok cytrynowy 0,1
Sok grejfrutowy 0,1
Sok marchwiowy 1,3
Sok marchwiowo-jabłkowy 2,2
Sok marchwiowo-jabłkowo-pomarańczowy 1,9
Sok marchwiowo-pomarańczowy 1,7
Sok pomarańczowy 0,1
Sok pomidorowy 0,4
Sok wielowarzywny 1,2
Sok z czarnej porzeczki 0,1

Owoce

Agrest 3
Ananas 1,2
Arbuz 0,3
Banany 1,7
Borówki 1,1
Brzoskwinia 1,9
Cytryna 2
Czarne jagody 3,2
Czereśnie 1,3
Daktyle 8,7
Figi 2,5
Grejfrut 1,9
Gruszka 2,1
Jabłko 2
Jeżyny 7,3
Kiwi 2,1
Maliny 6,7
Mandarynki 1,9
Mango 1,5
Marakuja 15,9
Morele 1,7
Morwy 1,7
Nektarynki 1,2
Papaja 1,8
Pomarańcza 1,9
Porzeczki białe 6,4
Porzeczki czarne 7,9
Porzeczki czerwone 7,7
Poziomki 2
Renklody 2,6
Śliwki 1,6
Truskawki 1,8
Winogrona 1.5
Wiśnie 3
Żurawiny 4,6

Owoce suszone

Suszone banany 6,4
Suszone brzoskwinie  14,3
Suszone daktyle 8,7
Suszone figi 12,9
Suszone jabłka 10,3
Suszone morele 10,3
Suszone rodzynki korynckie 6,5
Suszone rodzynki sułtańskie 7
Suszone rodzynki zwykłe 6,8
Suszone śliwki bez pestki 16,1
Suszone śliwki z pestką 9,4

Orzechy i nasiona

Dynia 1,9
Kasztany jadalne (marony) 6,8
Mak 20,5
Migdały 12,9
Orzechy arachidowe 7,3
Orzechy kokosowe świeże (miąższ) 13,6
Orzechy kokosowe suszone (miąższ) 23,5
Orzechy laskowe 8,9
Orzechy nerkowca 1,5
Orzechy pekan 2,3
Orzechy pistacjowe 6,1
Orzechy włoskie 6,5
Orzeszki ziemne 8,1
Sezam 9,1
Słonecznik 6
Wiórki kokosowe 21,1

Pieczywo

Bułki grahamki 5,4
Bułki kajzerki 2,1
Bułki maślane 2
Bułki pszenne zwykłe 2,1
Bułki wrocławskie  2
Chałka 2
Chleb graham 5
Chleb baltonowski 4,7
Chleb chrupki 6
Chleb mazowiecki 4,6
Chleb praski 4,7
Chleb pumpernikiel 6,4
Chleb wiejski 4,7
Chleb zwykły 4,9
Chleb żytni jasny 4,7
Chleb żytni pełnoziarnisty 6,1
Chleb żytni razowy 5,9
Chleb żytni razowy na miodzie 5,4
Chleb żytni razowy z soją i słonecznikiem 6,5
Chleb żytni staropolski 5,3
Pieczywo tostowe 2,1
Rogale maślane 2

Produkty zbożowe i śniadaniowe

Bułka tarta 6,1
Chrupki kukurydziane 7,6
Kiełki pszenne 4
Mąka pszenna typ 500 2,6
Musli owocowe 8
Musli z rodzynkami i orzechami 9,7
Otręby pszenne 42,4
Płatki jęczmienne 9,6
Płatki kukurydziane 6,6
Płatki owsiane 6,9
Płatki pszenne 10,1
Płatki żytnie 11,6
Ryż preparowany 5

Przetwory owocowe

Ananas w syropie 1
Brzoskwinie w syropie 0,9
Dżem owocowy niskosłodzony 0,8
Dżem owocowy wyskosłodzony 0,9
Powidła śliwkowe 1,8
Przetwory warzywne
Fasolka szparagowa cięta konserwowa 2,4
Fasolka flageolet konserwowa 6,7
Frytki ziemniaczane 2,9
Groszek zielony konserwowy 5,7
Ketchup 3,2
Kiszona kapusta 2,1
Koncentrat pomidorowy 30% 2,8
Kukurydza konserwowa 3,9
Ogórek kiszony 0,5
Papryka czerwona konserwowa 1,8
Pędy bambusa konserwowe 1,4
Popcorn 10

Słodycze

Babka biszkoptowa 0,9
Baton Bounty 5,4
Baton Kit Kat 1,9
Baton Mars 1
Baton Milky Way 0,5
Baton Snickers 2,9
Baton Twix 1
Chipsy bekonowe 8,7
Chipsy paprykowe 8,4
Ciasto drożdżowe 1,6
Czekolada deserowa 1,4
Czekolada gorzka 1,7
Czekolada mleczna 0,7
Czekolada mleczna z orzechami 0,4
Czekolada nadziewana 0,3
Delicje szampańskie 0,7
Eklery z bitą śmietaną 0,5
Herbatniki 1,3
Jagodzianki 2,1
Kakao proszek 5,7
Keks bakaliowy 3,6
Markizy 1,2
Paluszki 1
Pierniczki w czekoladzie 2
Piernik z bakaliami 2,7
Ptysie z bitą śmietaną 0,3
Sernik z rodzynkami 0,8
Wafle nadziewane 1,2

Warzywa i grzyby
Awokado 6,7
Bakłażany 3,3
Botwina 4,4
Bób 5,8
Brokuły 2,5
Brukselka 5,4
Buraki  2,2
Cebula  1,7
Chrzan 7,3
Cukinia 1
Cykoria 1
Czosnek 4,1
Dynia 2,8
Endywia 2,2
Fasola szparagowa 3,9
Groszek zielony 6
Jarmuż 2
Kabaczek 1,1
Kalafior 2,4
Kalarepa 2,2
Kapusta biała  2,5
Kapusta czerwona 2,5
Kapusta pekińska 1,9
Kapusta włoska 2,6
Karczochy 5,4
Koper ogrodowy 6,1
Kukurydza 2,4
Lucerna kiełki 2,4
Marchew 3,6
Ogórek 0,5
Papryka  2
Pasternak 4
Pędy bambusa 2,2
Pieczarka 2
Pietruszka korzeń 4,9
Pietruszka liście 4,2
Pomidor 1,2
Por 2,7
Rabarbar 3,2
Rzepa 3,5
Rzeżucha 3,3
Rzodkiewka 2,5
Sałata 1,4
Seler korzeń 4,9
Seler liście 1,8
Soczewica kiełki 3
Soja kiełki 2,6
Szczaw 2,6
Szczypiorek 2,5
Szparagi 1,5
Szpinak 2,6
Ziemniaki 1,5

Warzywa strączkowe suche

Fasola azuki 4,3
Fasola biała 15,7
Fasola czerwona  25
Fasola pstra 4,3
Groch 15
Soczewica czerwona 8,9
Soja 15,7


http://straznik.dieta.pl/show.php/3pony.png_monster.png_63_56.2_50.png

Offline

 

#3 2007-01-15 00:57:56

sunlight
Moderator
Zarejestrowany: 2006-12-29
Posty: 688
Reputacja :   23 

Re: Błonnik- warto troszke o nim wiedzieć.

Błonnik często nazywany włóknem pokarmowym stanowią nieprzyswajalne części węglowodanów oraz lignina. Ze względu na rozpuszczalność w wodzie błonnik dzielimy na nierozpuszczalny i rozpuszczalny. Dzienne zapotrzebowanie na włóknik w naszej diecie wynosi około 20-40 gram. Włóknik ułatwia wydalanie oraz zmniejsza apetyt, dzięki swojemu działaniu wypełniającemu. Włóknik hamuje wchłanianie cholesterolu do krwi. Również udowodniono, że zmniejsza on wchłanianie sacharozy. Może mieć to duże znaczenie w leczeniu cukrzycy typu II. Z drugiej strony, zbyt duża ilość włóknika może ograniczyć wchłanianie ważnych witamin i związków mineralnych.

Błonnik rozpuszczalny składający się z pektyny, gumy roślinnej oraz z 60% - 90% hemiceluloz metabolizowany jest przez bakteria okrężnicy. W czasie zachodzącej w jelicie grubym fermentacji powstają m. in. krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe o działaniu przeciwnowotworowym (in vitro). Dieta bogata w błonnik rozpuszczalny (grejpfuty, pomarańcze, marchew, ziemniaki, chleb pszenno-żytni biały, mąka pszenna, brązowy ryż, jęczmień, owies, otręby owsian) powoduje wzrost wydalania kwasów żółciowych i cholesterolu z kałem co prawdopodobnie zmniejsza jego ilość we krwi. Pomaga on również w tworzeniu bardziej miękkiego stolca

Błonnik nierozpuszalny składa się celuloza, lignina i część hemiceluloz. Wchłania on kilka razy więcej wody niż wynosi jego ciężar oraz pęcznieje w jelitach. Błonnik nierozpuszczalny znajduje się głównie w całych ziarnach w postaci celulozy i ligniny, w zewnętrznej części nasion, owoców, ziaren nasion strączkowych. Otręby pszenne zawierające celulozę stanowią zewnętrzną , ochronną warstwę ziarna pszenicy. Część ta jest często usuwana podczas mielenia, obierania czy gotowania. Błonnik nierozpuszalny pomaga w wypróżnieniach i przynosi ulgę w dolegliwościach związanych z trawieniem oraz zapobiega nowotworom okrężnicy.


http://straznik.dieta.pl/show.php/3pony.png_monster.png_63_56.2_50.png

Offline

 

#4 2007-06-18 12:08:08

blue
Administrator
Zarejestrowany: 2006-12-27
Posty: 5927
Reputacja :   128 

Re: Błonnik- warto troszke o nim wiedzieć.

Błonnik

Błonnik to substancja, która ma nieoceniony wpływ na nasz organizm. Działa odtruwająco, wspomaga odchudzanie i zapobiega rozwojowi nowotworów jelita grubego. Niestety ciągle jeszcze nie doceniamy błonnika i spożywamy go o wiele mniej niż powinniśmy.

Błonnik (inaczej: celuloza) jest węglowodanem złożonym, który wchodzi w skład ścian komórek roślinnych. Są zwierzęta (np. krowa), które potrafią trawić błonnik i czerpać z niego substancje odżywcze, człowiek jednak do nich nie należy.
Dlaczego więc trzeba jeść coś, czego nie trawimy i co nie ma żadnej wartości odżywczej? Otóż dlatego, że błonnik pełni w naszym organizmie inne niezwykle ważne funkcje. Jest on tzw. substancją balastową, która zwiększa objętość treści pokarmowej. Dzięki zdolności do absorbowania wody zwiększa też objętość stolca, przy okazji wchłaniając też różne szkodliwe substancje powstające podczas trawienia. To sprawia, że zapobiega zaparciom oraz rakowi jelita grubego. Inne właściwości błonnika to zdolność do obniżania ciśnienia tętniczego, a także poziomu cukru i cholesterolu we krwi.

Błonnik ma duże znaczenie dla wszystkich odchudzających się. Wypełnia żołądek, dając uczucie sytości a jednocześnie nie dostarczając żadnych kalorii. Ponadto zmniejsza wchłanianie tłuszczów i cukrów przez jelita.

Dzienne spożycie błonnika powinno wynosić 20-22g, gdy tymczasem okazuje się, że przeciętny Europejczyk spożywa go trzykrotnie mniej, bo tylko 8g na dobę.
Warto więc wiedzieć w jaki sposób można zwiększyć udział tej dobroczynnej substancji w nasze diecie. Po pierwsze należy jeść więcej warzyw i owoców, najlepiej żeby znalazły się w każdym posiłku. Najbogatsze w błonnik warzywa to groch, fasola, soja i natka pietruszki. Z owoców najwięcej błonnika zawierają: maliny, porzeczki i agrest. Oprócz tego poleca się zastąpienie białego pieczywa, makaronu ryżu tzw. „brązowymi”, czyli przetworami z niełuskanych ziaren i mąki z pełnego przemiału. Warto też zwiększyć spożycie kasz i otrębów pszennych, które są bogatym źródłem błonnika.

Należy jednak pamiętać, aby bogate w błonnik potrawy wprowadzać do jadłospisu stopniowo i z umiarem, aby ustrzec się przed wzdęciami i innymi dolegliwościami żołądkowymi. Ponadto choć błonnik jest bardzo zdrowy, to spożywany w ilościach przekraczających zalecaną dzienną dawkę, może zaszkodzić. Nadmiar tej substancji utrudnia bowiem wchłanianie niektórych witamin i minerałów.

http://www.dieta.pl/articles.asp?ID=39


170cm wink
http://straznik.dieta.pl/show.php/usmieszki.png_3misio.png_86_72.6_66.png
nowy start 14 października - nie ma zmiłuj...

Offline

 

#5 2015-03-12 10:54:27

waleed121
Nowy uczestnik
Zarejestrowany: 2015-03-12
Posty: 1
Reputacja :   

Re: Błonnik- warto troszke o nim wiedzieć.

Należy jednak pamiętać, aby bogate w błonnik potrawy wprowadzać do jadłospisu stopniowo i z umiarem, aby ustrzec się przed wzdęciami i innymi dolegliwościami żołądkowymi. Ponadto choć błonnik jest bardzo zdrowy, to spożywany w ilościach przekraczających zalecaną dzienną dawkę, może zaszkodzić. Nadmiar tej substancji utrudnia bowiem wchłanianie niektórych witamin i minerałów.


Cut down your exam stress by using our latest    Testking a+ exam    exam and high quality     Testking vmware training videos    and testkingmcdst demos. We provide updated     Northern Michigan University    questions.

Offline

 

#6 2015-08-27 13:22:10

zorka12
Nowy uczestnik
Zarejestrowany: 2015-08-27
Posty: 2
Reputacja :   
Serwis

Re: Błonnik- warto troszke o nim wiedzieć.

Szukałam informacji o błonniku do szkoły a tu tyle informacji...! Szkoda że nie trafiłam do Was wczesniej smile

Offline

 

#7 2015-12-03 19:02:42

Pani Rynkowa
Nowy uczestnik
Zarejestrowany: 2015-12-03
Posty: 3
Reputacja :   

Re: Błonnik- warto troszke o nim wiedzieć.

ale tego duzo, dziękuję:)

Offline

 

#8 2016-06-21 14:26:55

marin
Nowy uczestnik
Zarejestrowany: 2016-06-20
Posty: 24
Reputacja :   

Re: Błonnik- warto troszke o nim wiedzieć.

Dużo przydatnych informacji na tym forum smile


Jak wybielić zęby w domu - szybko i skutecznie

Offline

 

#9 2016-06-29 22:48:10

kotek_89
Nowy uczestnik
Zarejestrowany: 2016-04-25
Posty: 23
Reputacja :   

Re: Błonnik- warto troszke o nim wiedzieć.

Bardzo ciekawe informacje na temat błonnika wink


Jak skutecznie schudnąć - coraz mniej czasu do lata

Offline

 

#10 2016-10-13 23:16:21

bounty
Nowy uczestnik
Zarejestrowany: 2016-10-13
Posty: 20
Reputacja :   

Re: Błonnik- warto troszke o nim wiedzieć.

Bardzo ciekawych informacji można tu się dowiedzieć smile


Afrykańskie Mango - jak schudnąć

Offline

 

#11 2017-03-18 10:28:37

mamafit1
Nowy uczestnik
Zarejestrowany: 2017-03-18
Posty: 1
Reputacja :   

Re: Błonnik- warto troszke o nim wiedzieć.

przy brakach opłacalne jest stosowanie zewnętrznego błonniku witalnego. Oczyszcza, poprawia układ trawienny. ja piszą na stronie https://blog-odchudzanie.pl/blonnik-witalny/ to myślę, że warto coś takiego brać przy brakach

Offline

 

#12 2017-06-02 13:26:12

Kiridon
Nowy uczestnik
Zarejestrowany: 2017-06-02
Posty: 2
Reputacja :   

Re: Błonnik- warto troszke o nim wiedzieć.

No widzę że tego sporo jest co posiada dużą zawartość błonnika ja często jadłem  kasztany jadalne bo miały sporo ale jak teraz widzę mak że ma aż 20 to myślę że przerzucę się na to tylko muszę z czymś to jeść. Bo wolę jednak sobie raz zjeść odpowiednią ilość błonnika albo rozłożyć na pare posiłków jako dodatek.

Ostatnio edytowany przez Kiridon (2017-06-14 12:00:55)

Offline

 

#13 2017-06-08 14:01:19

tarkien
Nowy uczestnik
Od: Tychy
Zarejestrowany: 2017-06-08
Posty: 3
Reputacja :   
Serwis

Re: Błonnik- warto troszke o nim wiedzieć.

Błonnik to faktycznie wazny element naszej diety. Ze swojej strony mogę polecić jeszcze ten artykuł na temat błonnika - http://www.mojadieta.pl/blonnik-wazny-e … udzajacej/

Uważam, że błonnik jako zapełniacz jest jednym z najlepszych naturalnych suplementów wspomagających odchudzanie i nasza codzienna dietę.

Ostatnio edytowany przez tarkien (2017-06-08 14:02:02)


Mój blog internetowy. Chyba wart jest odwiedzenia!!!

Offline

 

#14 2017-06-21 21:50:18

marcela
Nowy uczestnik
Zarejestrowany: 2017-06-21
Posty: 10
Reputacja :   

Re: Błonnik- warto troszke o nim wiedzieć.

Super forum smile

Offline

 

Stopka forum

Powered by PunBB 1.2.14
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson

stat4u

 Reklama: Dieta24.org  Dieta kapuściana  Dieta grejpfrutowa  Psycholog rodzinny  Dieta 1000 kalorii